struktura

Przydatne struktury w przemówieniach

business man and his corporate empire

Architekci i mówcy mają ze sobą coś wspólnego – projektują i budują w oparciu o struktury. Dzięki nim nie muszą za każdym razem tworzyć projektu od zera – wykorzystują gotowe elementy, które mają zastosowanie w wielu kontekstach. W dzisiejszym wpisie zaprezentuję popularne i praktyczne struktury przemówień, które z pewnością Ci się przydadzą.

W poprzednim wpisie wspominałem o tym, że po wyłonieniu tematu wystąpienia, należy wybrać najważniejsze zagadnienia. Dobrym pomysłem jest zdecydowanie się na te watki, które będą najbardziej interesujące dla naszych słuchaczy. Czasami jednak ciężko jest nam ocenić, co najbardziej przypadnie do gustu publiczności. Wtedy z pomocą przychodzą nam inne dobre sposoby organizacji wypowiedzi, czyli struktury.

Do najpopularniejszych z nich należą*:

* – struktury zaczerpnięte z książki George’a Vardamana Making successful presentations 

1. Struktura kluczowych elementów

Tę strukturę stosujemy, gdy zależy nam na logicznym przekazie. Wyróżniamy od 2 do 4 głównych myśli lub wątków, które poruszymy w swoim przemówieniu.

Przykłady:

a) w prezentacji o przywództwie możemy wyróżnić następujące kluczowe elementy:
1. Czym jest przywództwo?
2. Przywództwo sytuacyjne

b) w przemówieniu o rodzajach prowadzonych szkoleń
1. Szkolenia dla organizacji pozarządowych
2. Szkolenia dla firm
3. Szkolenia otwarte

c) w wystąpieniu o wyjeździe autostopowym
1. Dlaczego warto jeździć autostopem?
2. Co wziąć ze sobą na wyjazd?
3. Jak najłatwiej złapać stopa?
4. Na jakich trasach najłatwiej o podwózkę?

 

2. Struktura czasu

Korzystając z tej struktury porządkujemy informacje chronologiczne. Najczęściej pokazujemy, jak było kiedyś, jak jest obecnie, jak prawdopodobnie będzie w  przyszłości.

Przykłady:

a) przemówienie o trendach w windykacji
1. Jak dawniej prowadzono windykacje?
2. Jak obecnie ściąga się wierzytelności?
3. Jak w przyszłości będzie można odbierać należności?

b) wystąpienie na temat metod antykoncepcji
1. Jak zapobiegano ciążom w starożytności?
2. Jak unikano poczęcia dziecka w średniowieczu?
3. Jak przeciwdziałano zapłodnieniu w czasach nowożytnych?

c) prezentacja o rewolucjach technologicznych
1. Rewolucja neolityczna (rolna) – starożytność
2. Rewolucja przemysłowa – przełom XVIII-go i XIX-go wieku
3. Rewolucja informacyjna – XX wiek

 

3. Struktura miejsca

W tej strukturze korzystamy z kryterium geograficznego. Możemy powiedzieć, jak dany problem rozwiązuje się w różnych krajach, województwach czy miastach.

Przykłady:

a) przemówienie o rozwoju kariery
1. Jak awansują ludzie w Japonii?
2. Jak rozwija się kariera ludzi w Stanach Zjednoczonych?
3. Jaki model awansów obowiązuje w Polsce?

b) wystąpienie na temat kawy
1. Uprawa kawy w Etiopii
2. Kawa brazylijska
3. Kawa produkowana w Wietnamie

c) prezentacja o piłce nożnej
1. Czym charakteryzuje się liga angielska?
2. Co wyróżnia ligę hiszpańską?
3. Co jest typowego dla polskiej ekstraklasy?

 

 

4. Struktura PAR: Problem Analiza Rozwiązanie

Ta struktura sprawdza się szczególnie dobrze, gdy prezentujesz informacje nowe dla odbiorców. Najpierw zdefiniuj problem, potem przeanalizuj go (wskaż co jest jego powodem), a na koniec wskaż jego rozwiązanie.

Przykłady:

a) przemówienie o bezrobociu w Polsce
1.  Skąd bierze się bezrobocie?
2. Jakie są rodzaje bezrobocia i bezrobotnych?
3. Jak można zmniejszyć bezrobocie?

b) wystąpienie na temat redukcji kosztów w firmie
1. Dlaczego potrzebujemy zredukować koszty?
2. Na co wydajemy najwięcej pieniędzy?
3. Co pozwoli nam oszczędzić dużą część kapitału?

c) prezentacja o badaniu opinii publicznej przy pomocy sondaży
1. Dlaczego sondaże nie są do końca skuteczne?
2. Jakie rodzaje sondażów najczęściej są stosowane?
3. Jak mona skuteczniej badać opinię publiczną?

 

5. Struktura ODK: Opinia Dowód Konkluzja

Jeśli chcesz przekonać słuchaczy do swojego sposobu myślenia i zwiększyć moc perswazyjną swojej wypowiedzi , skorzystaj ze struktury ODK. Najpierw wygłoś swój subiektywny sąd, następnie zaprezentuj dowody na poparcie swojej tezy (w postaci badań naukowych, danych statystycznych itp.). Na koniec dokonaj konkluzji – odpowiedz na pytania: Co z tego wynika? Jaki jest następny krok?

Przykłady:

a) przemówienie o uzależnieniach
1. Nałóg to wybór, a nie zrządzenie sytuacji – OPINIA
2. Badania amerykańskiego psychologa, dra Carla Harta – DOWÓD
3. Aby ograniczyć problem uzależnień, trzeba znaleźć interesujące zajęcia ludziom z marginesu społecznego – KONKLUZJA

b) wystąpienie na temat samokontroli
1. Mamy ograniczony zasób samokontroli każdego dnia – OPINIA
2. Badania z marchewkami, ciastkami i łamigłówką  – DOWÓD
3. Lepiej jest unikać wystawiania się na pokusę niż aktywnie ją odpierać – KONKLUZJA

c) prezentacja o rozwoju twórczego myślenia
1. Kreatywności można się nauczyć – OPINIA
2. Wyniki działanie programu Odyssey of the Mind – DOWÓD
3. Jeśli chcesz rozwinąć swoją kreatywność, skorzystaj z treningu twórczości – KONKLUZJA

 

6. Struktura „przez znane do nieznanego”

Ta struktura pozwala na łagodzenie negatywnych emocji publiczności. Jeśli tłumaczysz słuchaczom nowe dla nich zjawisko, najpierw zbuduj analogię – porównaj je do czegoś znanego, pokaż cechy wspólne, a dopiero potem wskaż różnice. Dzięki temu audytorium lepiej zrozumie to, co chcesz im przekazać, a nowe rozwiązanie nie będzie tak straszne.

Przykłady:

a) przemówienie o szybkim czytaniu
1. Różnice w jeździe samochodem z dużą i małą prędkością
2. Różnice pomiędzy szybkim i wolnym czytaniem
3. Dlaczego warto szybko czytać?

b) wystąpienie na temat Techniki Pomodoro
1. Biegi długodystansowe i sprinty
2. Praca non-stop i z przerwami
3. Jakie korzyści można osiągnąć stosując Technikę Pomodoro?

c) prezentacja o marketingu społecznym
1. Jak zawieramy przyjaźnie i znajomości?
2. Jak zazwyczaj prowadzimy działania marketingowe?
3. Jak działa marketing społeczny?

 

7. Struktura „przez wspólne do różnic”

Dzięki tej strukturze możesz najpierw zbudować porozumienie z publicznością, pokazać wspólny grunt, a następnie przejść do kwestii, w której masz inne zdanie niż słuchacze. Zademonstrowanie na początku wspólnych doświadczeń lub wartości pozwala złagodzić opór publiczności.

Przykłady:

a) przemówienie o eutanazji
1. Wszyscy ludzie zasługują na godne życie
2. Wszyscy ludzie zasługują na godną śmierć
3. Dlaczego w niektórych przypadkach warto zakończyć życie wcześniej?

b) wystąpienie na temat potrzeby restrukturyzacji firmy
1. Jakie wartości wyznajemy w firmie?
2. Co musimy zrobić, aby nasza firma przetrwała?
3. Czego firma oczekuje od Was (pracowników)?

c) prezentacja o paraliżu decyzyjnym
1. Co dobrego jest w możliwości wyboru?
2. Jakie są niekorzystne efekty wybierania z wielu opcji?
3. Jak możemy ułatwić sobie życie podczas wyborów?

 

8. Struktura „od przekonania do działania”

Gdy przemawiasz do audytorium, które jest już przekonane do pewnej idei, ale czeka z podjęciem konkretnych działań – warto skorzystać z właśnie tej struktury. Przypomnij dlaczego dana idea jest słuszna i wskaż najbliższe działanie, które należy wykonać.

Przykłady:

a) przemówienie o kształtowaniu nawyków
1. Dlaczego nawyki są tak ważne w naszym życiu?
2. Jak najlepiej jest kształtować nawyki?
3. Co możesz zrobić już dziś, by rozwinąć wartościowy nawyk?

b) wystąpienie na temat biegania
1. Jakie korzyści daje bieganie?
2. Przykładowy plan treningowy
3. Czego potrzebujesz, by już jutro zacząć biegać?

c) prezentacja o Klubach Toastmasters
1. Co daje udział w Klubach Toastmasters?
2. Inspirujące historie ludzi  z Toastmasters i ich sukcesów
3. W jaki sposób Ty zaangażujesz się do rozwijania swojego Klubu?

Jest wiele możliwych sposób organizacji swojej wypowiedzi. To, na jaki się zdecydujesz powinno zależeć przede wszystkim od Twojego celu przemówienia oraz grupy docelowej. Eksperymentuj z różnymi strukturami i przekonaj się, w jakiej sytuacji która z nich będzie najbardziej pomocna.

About admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *