start

Dwa najważniejsze fragmenty wystąpienia

samolot

Leciałeś kiedyś samolotem? Jeśli tak, które momenty podróży najbardziej zapadły Ci w pamięć? Zapewne start i lądowanie. Bardzo podobnie jest w wystąpieniach publicznych. Najlepiej pamiętamy początek i zakończenie każdej prezentacji.

Potwierdzają to dwa, znane wielu osobom, efekty: pierwszeństwa i świeżości.

Efekt pierwszeństwa toruje dalszy odbiór – osoby, sytuacji czy zjawiska. Sprawia, że szybko wyrabiamy sobie opinię na dany temat. Kolejne nasze obserwacje stają się tendencyjne i najczęściej potwierdzają to, co na początku sobie założyliśmy. Widać to najlepiej przy poznawaniu nowych osób. Bardzo trudno jest zmienić pierwsze wrażenie.

Efekt świeżości jest jak ostatni łyk wina. Może nas zachwycić i sprawić, że będziemy prosili o więcej. Jeśli jednak poczujemy w nim przykry smak, możliwe że następnym razem będziemy chcieli spróbować czegoś innego.

Dobre przemówienie powinno się składać ze znakomitego rozpoczęcia, rewelacyjnego zakończenia i nie najgorszego środka.

Mimo że środkowa część wystąpienia jest najdłuższa, zawiera najbardziej konkretne informacje i wskazówki, to początek i zakończenie najczęściej decydują o sukcesie mówcy. Kiedy mówca odnosi sukces? Gdy

skutecznie zmienia swoich słuchaczy.

Zmienia ich przekonania – na bardziej korzystne.
Zmienia ich wiedzę – dostarczając nowych, pożytecznych informacji.
Zmienia ich emocje – rozbawiając, motywując do działania, a niekiedy przerażając.

Najbardziej efektywni mówcy potrafią zmieniać zachowania ludzi. Pod wpływem słów, argumentów i historii słuchacze podejmują działania lub przestają coś robić. I to nie raz, na moment, a w sposób (względnie) trwały.

Zmiana w słuchaczach nie jest możliwa, jeśli nie będą nas (mówców) uważnie słuchać. Oczywiście poprzez interakcje z publicznością – zadawanie pytań, prośbę o podniesienie ręki itd. – możemy sprawić, że uwaga słuchaczy do nas wróci. Będzie jednak dużo lepiej, jeśli zdobędziemy uwagę audytorium już od samego początku. Dlatego tak ważne jest efektywne rozpoczęcie prezentacji. Jak to zrobić? Poniżej przedstawiam sposoby, które sprawdziły się w moich prezentacjach. Chętnie poczytam w komentarzach, jakie macie inne pomysły.

10 sprawdzonych sposobów
na niezwykłe rozpoczęcie wystąpienia

1. Opowiedz coś osobistego

Nawiąż do własnych doświadczeń, opowiedz historię z Twojego życia lub życia Twoich znajomych.


2. Powiedz lub zrób coś nieoczekiwanego 

Zaskocz publiczność, przedstawiając kluczowe fakty, które nie są powszechnie znane lub statystyki przeczące intuicji. Zaskoczenie przekłada się na uwagę i skupienie.

3. Zdradź sekret

Powiedz o czymś pożytecznym i mało znanym. Już na początku daj ludziom korzyść – sztuczkę, którą będą mogli wykorzystać.

4. Daj ludziom do myślenia

Zaprezentuj informację, która wydaje się ludziom niemożliwa lub nieprawdopodobna. Zadaj prowokacyjne, zmuszające do myślenia pytania.

5. Rozbudź emocje czymś zabawnym

Humor powinien być bezpośrednio związany z tematem prezentacji. Bezpieczniej jest użyć anegdoty, która wywoła lekki uśmiech niż opowiedzieć żart, który nie będzie śmieszył publiczności i wywoła konsternację na sali.

6. Użyj rekwizytu 

Zaintryguj ludzi demonstracją przedmiotu. Pokaż coś, co wywoła ciekawość słuchaczy, sprowokuje ich do myślenia: Co to jest? Dlaczego nam to teraz pokazuje? Co będzie dalej?

7. Zadaj pytanie publiczności, opowiedz zagadkę 

Zaangażuj słuchaczy do myślenia, już od samego początku. Zadaj pytanie retoryczne lub takie, na które faktycznie oczekujesz odpowiedzi. Albo zachęć publiczność do zgadywania.

8. Przytocz cytat 

Użyj ciekawej myśli, która będzie pasowała do tematu Twojej prezentacji. W ten sposób budujesz swoją wiarygodność, wspomagając się autorytetem znanych i szanowanych osób. Najlepiej wybierz takiego autora, który jest ceniony wśród tej konkretnej grupy słuchaczy.

9. Poproś o wyrażenie swojej opinii 

Zadaj pytanie lub postaw tezę i poproś, by osoby, które się z nią zgadzają, podniosły rękę. Możesz następnie zadać kolejne pytanie lub poprosić publiczność o uzasadnienie swojego wyboru.

10. Użyj dźwięku 

Puść fragment znanej piosenki lub użyj charakterystycznego efektu dźwiękowego. Następnie pokaż publiczności, jak on się łączy z Twoją prezentacją.

 

Przykłady:

1. Opowiedz coś osobistego

Drodzy Państwo, ściąganie należności nie zawsze jest przyjemną pracą. Zdarzają się agresywni lub rozżaleni klienci. W tego typu sytuacjach, przypominam sobie jednak historię mojego kolegi Pawła, którego życie całkowicie się zawaliło. Nie tyle przez dług, który zaciągnął na modernizację swojej firmy, ale przez odsetki. Gdyby Paweł od razu spłacił 200 tys zł, a miał te pieniądze, jego życie mogłoby wyglądać zupełnie inaczej. Po 5 latach nie płacenia dług urósł prawie do miliona złotych. Paweł przegrał rozprawę sądową i stracił wszystko, dom, samochód, a także i żonę. Ściągając długi możemy ocalić ludzi od takiej tragedii. Warto pomyśleć o naszej działalności w kategorii misji społecznej i gdy następnym razem zadzwoni do Ciebie rozwścieczony klient, pamiętaj, że ściągając dług już teraz, wyświadczasz mu przysługę.

2. Powiedz lub zrób coś nieoczekiwanego 

Czy zdajecie sobie sprawę, że żyjemy w czasach dobrobytu? Każdy z nas ma dostęp do dóbr, o których kiedyś mogli marzyć tylko wielcy lordowie.

W tym momencie zgasiłem światło i w sali bez okien zapanowała absolutna ciemność.

Jeszcze dwieście lat temu światło było luksusem. Większość ludzi przeżywała połowę swojego życia w ciemności. Po zmroku nie tylko nie była w stanie pracować, ale też nie widziała zbliżającego się zagrożenia. Na przykład wilków, które zakradały się nocą i pożerały kogo się dało.

Mówiąc to, uderzyłem kilka razy o drzwi.

Teraz życie jest o wiele lepsze. (…)

Dopiero po tych słowach, zapaliłem światło.

3. Zdradź sekret

Drodzy Państwo, jako młodzi przedsiębiorcy z pewnością wiecie, że preferencyjna stawka za ZUS dla nowo założonych firm trwa 24 miesiące. Chcielibyście wydłużyć ten czas o 1 miesiąc i oszczędzić 600 zł? Można to zrobić bardzo prosto. Wystarczy zarejestrować działalność gospodarczą 2 dnia miesiąca. Liczą się bowiem pełne 24 miesiące, od pierwszego. Jeśli chcielibyście poznać więcej sposobów na oszczędności w Państwa firmie, zapraszam do wysłuchania dalszej części prezentacji.

4. Daj ludziom do myślenia

Na flipcharcie napisałem największą możliwą czcionką

960 zł.

960 złotych.
Wyobraź sobie, że masz konto na które codziennie wpływa 960 złotych. Z początkiem następnego dnia wszystkie środki, które na nim zgromadziłeś są kasowane. Jeśli nie wydasz części tej kwoty – pieniądze przepadają. Na co byś przeznaczył te środki, gdybyś miał takie konto?
A co jeśli powiem Ci, że faktycznie masz takie  konto?

5. Rozbudź emocje czymś zabawnym

Wiedzą Państwo jaka jest główna przyczyna rozwodów? MAŁŻEŃSTWO. Czy podobnie jest z długami, że ich główną przyczyną jest brak pieniędzy? Otóż okazuje się, że niekoniecznie. Wielu dłużników ma odpowiednie środki, żeby spłacić wierzytelności. Jednak tego nie robi. Dlaczego? O tym powiem Państwu w dalszej części prezentacji. 

6. Użyj rekwizytu 

Mogę się założyć z każdym z Państwa o te 200 zł, że w ciągu miesiąca możemy obniżyć Państwa koszty prowadzenia biznesu co najmniej o 20%. O ile tylko postąpią Państwo zgodnie z naszymi zaleceniami. Niemożliwe? Przez ostatnie pół roku pracowaliśmy z 10 firmami i każda z nich po miesiącu odnotowała co najmniej 25 procentowe oszczędności, a jedna z nich nawet  60 procentowe. W dalszej części prezentacji, zdradzę Państwu, jak to zrobić.

7. Zadaj pytanie publiczności, opowiedz zagadkę 

Jak Państwo myślą: ile kosztuje zatankowanie samochodu osobowego do pełna? Jak się ma duży, 50-litrowy zbiornik paliwa, to można zapłacić prawie 300 zł, prawda? A ile kosztowałoby napełnienie tego samego baku dobrą whiskey? To już koszt ok 3 000 zł. A gdyby ten sam bak zalać tuszem do drukarki, niech Państwo zgadną ile by to kosztowało? 30 000 zł. Poważnie, 30 000 zł. Tusz jest bardzo cenny. Nasza firma z przyjemnością pokaże Państwu, jak można ograniczyć jego zużycie, drukując dalej ze świetną jakością.

8. Przytocz cytat 

Julian Tuwim powiedział: „Błogosławieni ci, którzy nie mając nic do powiedzenia, nie oblekają tego faktu w słowa”. Czy jednak milczący Klient jest błogosławieństwem? Raczej nie. Warto skłonić go do rozmowy. Za moment pokażę Państwu, jak to zrobić.

9. Poproś o wyrażenie swojej opinii 

Kto z Państwa chciałby mieć korzystne nawyki, które pomagają zachować dobre zdrowie i zwiększyć swoje dochody ? A kto z Państwa wie, jak w trwały sposób można takie nawyki wprowadzić do swojego życia? Podczas dzisiejszej prezentacji pokażę Państwu rozwiązanie, dzięki któremu liczba osób z pierwszego i drugiego głosowania może być niemal identyczna.

10. Użyj dźwięku 

Kto z Państwa zna tą piosenkę? Tak, to „Dancing Queen”. A jak się nazywa zespół, który ją wykonuje? ABBA, zgadza się. Pamiętają Państwo czasy, kiedy po raz pierwszy  ją zagrano? Był to rok 1976.

W latach 70-tych głównym sposobem badania zachowań konsumenckich było prowadzenie wywiadów. W roku 2014 te możliwości są znacznie bardziej zaawansowane. Do najważniejszych z nich należą: …

 

Mam nadzieję, że powyższe przykłady zainspirują Cię do stworzenia własnych, błyskotliwych  i zapadających w pamięć początków przemówienia. W kolejnym wpisie pokażę, jak skutecznie zakończyć swoją prezentację.

About admin

One thought on “Dwa najważniejsze fragmenty wystąpienia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *