Sztuczki Handlowców

Bardzo często podczas swoich prezentacji czy szkoleń dotyczących mowy ciała słyszę pytanie o sztuczki stosowane przez Handlowców podczas sprzedaży.
Postanowiłam zatem przedstawić 5 najpopularniejszych sztuczek stosowanych przez handlowców, z którymi każdy z nas może spotkać się na co dzień.
Pamiętajmy jednak, że osoby stosujące te triki nie mają (najczęściej) na celu oszukania nas.  :)

Score That Sale

  • Dostosowanie mowy ciała. -> zwróć uwagę czy osoba, z którą rozmawiasz nie dostosowuje swojej postawy i mowy ciała do Twojej, nie wykonuje podobnych gestów i (nagle) nie używa podobnych słów. Dostosowanie mowy ciała jest bowiem jednym z pierwszych kroków na drodze budowania zaufania i zmniejszenia dystansu pomiędzy Tobą i osobą, z którą rozmawiasz. 
    Jak sobie z tym poradzić? Przyjmij postawę obronną, odsuń się odrobinę, skrzyżuj ręce i zmień lekko temat rozmowy.  
  • „Sympatyczny nacisk” -> pytania, które zadaje Ci Twój rozmówca przybierają podobną formę do: „Mam wrażenie, że nie jesteś (jest Pani/Pan) zainteresowany tym co mówię, czy mogę Cię jakoś zmodyfikować temat abyś lepiej mnie zrozumiał?” mają za zadanie ponowne skupienie Twojej uwagi na osobie mówiącej, która czuje, że nie jesteś zainteresowany rozmową w pełni. Taki zabieg zazwyczaj budzi w Tobie potrzebę zapewnienia, że oczywiście słuchasz uważnie i…rzeczywiście zaczynasz to robić.
  • Zmniejszenie dystansu -> Twój rozmówca pochyla się delikatnie w Twoją stronę.
    Takie zachowanie, podobnie jak dostosowanie komunikacji werbalnej (czyli tego co mówi Twój rozmówca) ma na celu budowanie zaufania pomiędzy Wami.
  • Bardzo świadoma gestykulacja -> unikanie krzyżowania rąk, gestykulacja tylko otwartymi dłońmi. Te wszystkie zachowania mają na celu wzmocnienie wizerunku osoby otwartej, kompetentnej, przyjaznej.
  • Subtelne sygnały -> zwróć uwagę na te drobne rzeczy, które mogą z łatwością pozostać niezauważone.
    Oto 4 z nich:
                           a) unoszenie brwi 
                           b) pauzy
                           c) sznurowanie wag, gdy Ty mówisz o swoich problemach
                           d) pauzy, po zadanym pytaniu 

Teraz już wiesz co nieco o tym jakie „sztuczki” stosują handlowcy.
By dowiedzieć się więcej lub nauczyć się na się bronić zapraszam do lektury kolejnych postów lub/i do napisania do mnie bezpośrednio na kobialko.m@outlook.com
Chętnie odpowiem na wszystkie maile, które od Was dostanę :)