Personal Branding – 6 kroków do sukcesu

Personal Branding, czyli budowanie własnej marki to coś co od dawna mnie interesowało.
Nic zatem dziwnego, że dziś po rozmowie ze znajomym, który poruszył ten temat pytając o to jak najłatwiej zabrać się z budowanie swojego wizerunku…

organic-carrot-juice-recipe…zasiadłam z kubkiem ulubionego soku marchwiowego i zabrałam się za pisanie.
Przeanalizowałam najskuteczniejsze kampanie Personal Brandingu, poczynając od skupienia się na tym jak swój wizerunek budował, bardzo konsekwentnie Steve Jobbs.
Jego prezentacje nowych produktów Apple przeszły do historii jako niesamowite widowiska, którymi w rzeczywistości były. Tym tematem jednak zajmę się innym razem, bo zasługuje na odrębny artykuł :) . Wracając jednak do myśli przewodniej.

HandshakeDzisiejszy klient coraz chętniej pokłada zainteresowanie w drugim człowieku a nie w korporacji.
Dzieje się tak dlatego, że ludzie przyzwyczaili się już do reklam otaczających ich na każdym kroku i niestety często w oparciu o własne doświadczenia, przekonali się, że firmy podejmują działania tylko z myślą o jak największej sprzedaży nie skupiając się na potrzebach indywidualnego klienta. Niestety często też jakość przedstawiana w reklamie odbiega dość mocno od rzeczywistego stanu rzeczy.
Co innego marka osobista. Ta pozwala na stworzenie reputacji, zachowując jednocześnie poziom zaufania i współdziałania.

Innymi słowy: Dzisiejszy klient w większości chętniej będzie robić interesy z innym człowiekiem niż z wielką korporacją.

Zatem jak skutecznie budować swoją markę osobistą?
Oto 6 podstawowych kroków:

Krok 1: Określ swój obszar wiedzy

Pamiętaj w Personal Brandingu króluje zasada, że specjalista od wszystkiego to specjalista od niczego.
Dlatego musisz bardzo dokładnie zdefiniować swój obszar działań. Na rynku panuje silna konkurencja więc nie wystarczy, że określisz dziedzinę swoich działań jako „marketing”.

Krok 2: Rozpocznij pisanie i publikowanie.

iStock_000018250397SmallGdy określiłeś już swoją specjalizację nadszedł czas działania. Najlepszym sposobem na to jest oczywiście content marketing. Ludzie szukając informacji w sieci mają tendencję do powracania do źródeł pomocnych im w poprzednich poszukiwaniach. Jeśli możesz stać się źródłem informacji (poprzez bloga, media społecznościowe, stronę www, etc), z czasem będziesz postrzegany jako ekspert w konkretnej dziedzinie. Dobrym pomysłem jest nie tylko założenie własnego bloga ale także współpraca z innymi blogerami i publikowanie swoich treści na ich blogach.

Krok 3: Social Media Twoim przyjacielem

Soziale-NetzwerkePoświęć uwagę swoim profilom w mediach społecznościowych. Zadbaj by publikowane na nich treści były zgodne z tym co pojawia się na Twoim blogu i upewnij się, że są konsekwentnie aktualizowane.
Posty na Facebook i LinkedIn powinny pojawiać się raz dziennie, na Twitterze klika razy dziennie.
Nie obawiaj się także powracania do treści opublikowanych wcześniej jeśli adresujesz je do nowych fanów lub opatrujesz nowym komentarzem.  Unikaj jednak tak zwanego ‘odgrzewania starych kotletów’ w postaci ponownego udostępniania swoich własnych treści sprzed roku.

Krok 4: Networking i Case study – Twoi sprzymierzeńcy

Aby móc zademonstrować skuteczność swojej marki powinieneś opracować kilka case study i przedstawić je w ciekawej formie zarówno merytorycznej jak i graficznej. Ludzie lubią prawdziwe historie i cenią je o wiele bardziej niż obietnice. Tworząc case study możesz skutecznie udowodnić swoim potencjalnym klientom, że znasz się na swojej dziedzinie i masz na swoim koncie, działania uwieńczone sukcesem.
Nie zaniedbuj także networkingu. Nawet najskuteczniejsze działania w sieci nie zastąpią networkingu. To bezpośrednia rozmowa z człowiekiem poparta Twoimi udokumentowanymi kompetencjami jest kluczem do sukcesu. Staraj się zatem brać udział w biznesowych wydarzeniach w swoim regionie i rozmawiać. Dobrym i skutecznym krokiem jest również branie udziału w konferencjach lub spotkaniach branżowych w roli prelegenta. Jest to wyśmienita okazja by mógł/mogła pochwalić się swoją wiedzą i ugruntować swoją pozycję eksperta.

Etap 5: sieć, sieć, sieć.

network_peopleTwórz sieć swoich osobistych kontaktów wśród innych specjalistów w danej dziedzinie, współpracuj z blogerami oraz liderami, nie tylko w Twojej dziedzinie, ale też w tych, które ją uzupełniają. Może uda Wam się nawiązać ciekawą współpracę a Tobie dotrzeć ze swoją wiedzą i usługami do ich klientów? Bierz udział w konferencjach i spotkaniach networkingowych. W sieci natomiast wypowiadaj się na forach, bierz udział w dyskusjach społecznych kiedy tylko to możliwe. Korzystaj z każdej okazji, która pozwoli Ci dotrzeć do coraz to nowszych odbiorców.

 
Etap 6 : Feedback jest ważny, pamiętaj o tym!

Budując osobistą markę nie zapomnij o feedback’u jaki otrzymujesz od swoich odbiorców. Zwracaj szczególną uwagę na to jak reagują oni na różne treści, które publikujesz, doskonal swój styl i dostosuj kierunek w którym idziesz do potrzeb przez nich zgłaszanych.

Na koniec ostatnia rada, bądź konsekwentny/konsekwentna w działaniu i miej otwarty umysł.
Postaraj się by działania opisane przeze mnie powyżej stały się Twoim nawykiem a z przyjemnością będziesz przyglądać się jak Twoja marka osobista odgrywa coraz istotniejszą rolę na rynku.

70931018_Its_OK_psd19144_answer_2_xlargePowodzenia! :)
Magdalena